Ik kende de doppen wel, maar ik had nog nooit gehoord van de term fliptoppers of fliptoppen. Volgens de omslag is het rage no. 1. Het betreft hier een 'catalogus' (4 pagina's A5 formaat) met 29 artikelen met kortingen van 25 tot 48%, plus: de nieuwe auto-sensatie, de snelle Honda N600, 1500,- goedkoper.
In het boek Amstel, het verhaal van ons bier 1870-heden is te lezen dat het fliptoppen is begonnen in 1964 en inderdaad snel een groot succes was. Na vijf jaar was de nieuwigheid er wel af dus werden de doppen in 1969 weer vervangen door de standaard dop. De actie in 1968 was dus waarschijnlijk een soort wanhoopsdaad om te proberen het marktaandeel te handhaven. Kennelijk was dit dus geen succes. Hieronder, uit het genoemde boek, een advertentie uit 1969 waarop de fliptoppers nog aanwezig zijn.
In de catalogus, naast de boven getoonde auto en fiets, meer producten voor de man die hard werkt om goed te leven. De man die midden in zijn gezin staat. Een greep: 4-delig roestvrij stalen zakmes, volledige hengelset, luxueuze hoofdsteun (past in elke auto), snoerloos scheerapparaat, de wereldkaart van Jansonius, barbecue, enkele merken tuinstoelen, beukenhouten 20-stuks gereedschapkist, slipcursus, verrekijker, gouden manchetknopen, enz. Je kon de producten eenvoudig bestellen door het invullen van de bestelbon en met de benodigde fliptoppers, op te sturen.
Hoe de fliptopper werkte kun je zien in een Amstel commercial uit 1968 die al eerder op HET Verzameloord te zien was. Klik HIER.
maandag 2 december 2013
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten