Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

maandag 17 oktober 2011

KWARTET 5: BANKBILJETTEN


Een geldkwartet uit de periode van voor de Euro, toen alle Europese landen nog hun eigen zorgen hadden. Wel aardig om zoveel bankbiljetten weer terug te zien. Het valt mij op dat ik er zo weinig ken.


Het kwartet is uitgegeven door de Rabobank ondr het motto "Leer spelend vreemd geld kennen". Geen jaar bekend. Omdat ik de afbeeldingen toch wel de moeite waard vond heb ik hieronder alle negen kwartetten afgebeeld.

5 opmerkingen:

  1. 36 kaarten 1963
    Jurje de Vries b.v. Leeuwarden-Holland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie en voor de informatie over de uitgever. Het jaartal 1963 moet ik voor dit kwartet toch echt in twijfel trekken. Ik heb de dateringen nagekeken van onze Nederlandse biljetten. Het 10 gulden biljet is het oudste en werd in 1971 in roulatie gebracht (ontworpen in 1968). Het 25 gulden biljet kwam in 1972 in roulatie, 50 in 1982 en 100 (de snip) in 1981. Het kwartet moet dus dateren van NA 1982. Het 25 gulden biljet is in 1995 uit roulatie gehaald, dus moet de productiedatering van het kwartetspel liggen ergens tussen 1982 en 1995.

      Verwijderen
    2. Hallo
      Ik heb zelf ook nog zo'n kwartetspel van de Rabobank.
      Toen deze uitgegeven werd werkte ik zelf bij de Rabobank.
      De Rabobank kreeg alleen geen vergunning ze uit te geven daar zij geen vergunning hadden, ivm verbod op drukken van geld.
      Alles moest toen vernietigd worden.
      Enkelingen hebben er wel een aantal van achterover gedrukt
      Ik ben bij de Rabo weggegaan in 1986, dus moeten ze hiervóór zijn uitgegeven.

      Verwijderen
  2. Bedankt voor deze reactie. Het is dus blijkbaar wel een bijzonder kwartet. De datering wordt nu dus de periode 1982-1986.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het kwartetspel is uit 1983.
    Zie onderstaande link van de Rabobank.
    https://bedrijfshistorie.rabobank.com/promotiemateriaal/detail/c77e5111-b4f3-5aef-bb4b-b1b82c8087f6

    BeantwoordenVerwijderen