Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

zaterdag 17 juli 2010

GALGJE / HANGMAN

Als kind speelde ik met vrienden Galgje op twee velletjes papier. Wanneer de tegenstander een letter niet goed raadde, dan tekende je streepje na streepje een galg met een slachtoffer. Kennelijk was dat gebaseerd op dit spel, uit 1977.













Niet zolang geleden vond ik deze doos en herkende on-middellijk een van mijn favoriete horror-akteurs Vincent Price. Deze doos kon ik niet meer laten liggen. Dit was de mijne.












































In de deksel bevindt zich de gebruiksaanwij-zing, maar die hoefde ik niet zo nodig te lezen. De eenvoud van het spel vraagt nauwelijks om uitleg en eigenlijk al helemaal niet om zo'n grote doos (48,5x24,5cm). Maar ja, de blauwe en rode dozen met letters en opzetsystemen moeten toch ergens in worden opgeborgen. En daar komt dan Vincent om de hoek kijken als de 'beul'.






De Nederlandse variant is gebaseerd op het Amerikaanse spel Hangman, dat in 1976 is uigebracht, eveneens door spellengigant MB (Milton Bradley).

1 opmerking:

  1. Vraagje, bij de inhoud staat 58 letters per set. Is er een overzicht van hoe dit verdeeld is over de letters.
    Ik heb deze maar ik heb meer letters en dan nog bij beide kleuren verschillend.
    Ik zouver erg mee geholpen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen