Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

zondag 14 augustus 2011

SPAARPOT 8: TELEFOONCEL



Waarom van een telefooncel een spaarpot maken? Wat heeft ptt telefoon met sparen? Vragen waar ik het antwoord niet op weet. Het is wel een opvallend ding. Formaat 12x6x6cm, dat is volgens informatie op de bodem schaal 1:20.


Het ding is gemaakt in Nederland door Holdi BV in Heythuysen. Geen jaartal bekend. Het type van de groene telefooncel is in gebruik geweest tussen 1984 en 1993. Productiejaar ligt vermoedelijk in deze periode en meest waarschijnlijk ergens aan het begin, dus medio jaren '80. Holdi lijkt nog te bestaan en is volgens hun webstek 25 jaar actief (onduidelijk vanaf welk jaar gerekend), zodat mijn datering wel zou kunnen kloppen. Wil je meer weten over de echte telefooncel, klik dan hier.

2 opmerkingen:

  1. Tegenwoordig is het voor de belverslaafde consument ondenkbaar dat je een moment zonder GSM op zak loopt, met alle bijkomende gezondheidsklachten van dien. Maar tot eind vorige eeuw had niet iedereen een telefoon in huis. Dan mocht je meestal bij de buren bellen, en die hadden een busje met gleuf naast het toestel staan, waar je voor het gesprek een dubbeltje en later een kwartje in kon gooien.
    Laatst mocht ik met de GSM van een kennis bellen, en toen ik hem als dank 50 cent wilde geven, keek hij me vreemd aan. Hoe de omgangsvormen veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het heeft wel wat met je belwaarde op je GSM te maken denk ik

    BeantwoordenVerwijderen