Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

vrijdag 20 juli 2012

DE TOEGEPASTE KUNSTEN IN NEDERLAND

Opvallende boekomslag. Ik weet eigenlijk niet of ik het mooi vind. Het is erg druk en de groene kleur spreekt me niet aan. Ik denk dat het wel erg Amsterdamse School is, beïnvloed door batik uit Indonesië.
Het betreft een deel uit "een reeks monografien over hedendaagse sier- en nijverheidskunst" oorspronkelijk uitgegeven in 1925. Het betreft hier de gewijzigde tweede druk uit 1979 door Interbook International in Schiedam. Vermoedelijk hadden alle delen uit de serie dezelfde omslag. Volgens de tekst aan de binnenkant is het één van de eerste Nederlandse boeken op het gebied van speelgoed, marionetten, maskers en schimmenspelen.De auteur is Otto van Tussenbroek.

Enkele jaren geleden heeft kenner Rob Aardse mij verteld dat de ontwerper Roelf Gerbrands (189101954)is, op grond van een monogram. Dat monogram kan ik nu niet meer vinden in de drukte van het ontwerp!

Op de achterkant is een soort vignet verwerkt met de woorden 'toekomst, heden, verleden'. Meestal hebben de beginletters iets te maken met de naam van de uitgever. In dit geval  dus niet of uitgever Interbook International te Schiedam is niet de oorspronkelijke uitgever!

Ik zocht het boekje op internet en vond zelfs een Wikipedia pagina over de serie (zonder afbeelding).

2 opmerkingen:

  1. Het monogram RG staat heel klein helemaal onderaan in het midden, gedrukt in wit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verdorie anoniem, nu je het zo schrijft zie ik het ook weer. Het is wel erg verstopt. Bedankt voor de snelle reactie.

    BeantwoordenVerwijderen