Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

donderdag 24 december 2009

JEZUKE SPEELT MET ONS

Nadat ik het vorige bericht had geplaatst realiseerde ik mij, dat het toch wel een beetje ver staat van kerst (niet van de kerstgedachte!!). In mijn kast stuitte ik op een boekje genaamd Jezuke speelt met ons. Ik denk dat het dateert uit de jaren '50 van de vorige eeuw, maar het is in de traditie van de jaren '30, waarbij de tekenaar Bep Reith direct in mij op komt. Reith kon als geen ander engelen tekenen, hetgeen hij veelvuldig deed op herinneringsprenten voor de Eerste Communie. Van Reith zal ik op deze blog zeker nog wel eens berichten posten. Het boekje waar het nu over gaat bevat geen tekeningen van Reith, maar van Paula Maria Crassé (voor mij een onbekende naam. Wie heeft informatie over haar?) en teksten van Aleid van der Wal. Het onderwerp is frappant. Elke pagina bevat een tekening (met bijbehorend gedicht) waarop Jezus als klein kind (Jezuke is Brabants of Belgisch voor 'kleine Jezus') speelt met kinderen uit deze tijd. Zo dansen ze de meidans, spelen schooltje, verstoppertje en treinte en blazen ze bellen. De hier getoonde afbeeldingen illustreren de gedichtjes 'Winterpret' en 'Toen 't buiten te koud was', speciaal gekozen omdat het zeer waarschijnlijk dit jaar een witte kerst wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten