Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

woensdag 30 december 2009

MONKEES

In september 1966 begon in Amerika de TV-serie The Monkees. Het antwoord uit de States op het enorme sukses dat The Beatles hadden. Tot 1968 zijn er 58 afleveringen gemaakt en de serie leverde menig hit op, ook in Nederland: I'm a believer, Daydream believer en Last train to Clarksville, om er maar enkele te noemen.

Naar aanleiding van de serie werden er bubblegum cards uitgegeven, een zakje met enkele foto's erin en een stukje kauwgum dat naar plastic smaakte. In Nederland werden dit soort plaatjes (je had ze ook van Batman, Thunderbirds en menig andere serie!) kauwgumplaatjes genoemd.
Je ging dan naar een snoepwinkel. Op de toonbank stond dan een doos met daarin de zakjes. Je kocht er enkele, vrat in twee tellen de kauwgum weg en legde de plaatjes op volgorde. Op school hoopte je dan de dubbelen te kunnen ruilen. (ik weet niet of de bovenstaande doos ook in Nederland in de snoepwinkels heeft gestaan, maar het zal er ongetwijfeld op hebben geleken).



Dit zijn de Amerikaanse versies van de zakjes die om de kauwgumplaatjes zaten.

De papieren 'zakjes' die om de plaatjes zaten gooide je uiteraard weg. Hoe zo'n zakje eruit heeft gezien, zou ik niet meer weten. Dat geldt ook voor de plaatjes, totdat ik er onlangs een stapeltje van kon kopen. De hersens van de mens blijven iets opmerkelijks. De plaatjes kwamen uit mijn onderbewuste weer naar boven. Ik kon ze me echt weer herinneren. Bij deze vier voorbeelden. De hele serie telt 55 foto's. Op de achterkant staat telkens een stukje van een puzzel. Hopelijk gaat het me lukken in het nieuwe jaar alle plaatjes weer te geven samen met de puzzel. Helaas is de serie nu nog niet kompleet. Wie heeft de nummers 8, 20, 21, 22, 27, 30, 32, 36, 41, 47, 50, 51 en/of 52 nog ergens ongebruikt liggen? Ik houd me aanbevolen. In de tussentijd 4 voorbeelden uit de serie kauwgumplaatjes van The Monkees uit 1967.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb de gevraagde nummers ( -32) te koop. wat biedt u?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Verzamelaars

    Ik ben nog op zoek naar 2 Monkees plaatjes de nummers 4 en 41
    wie kan mij helpen
    met vriendelijke groet
    Zoldrr jaren 60/70

    BeantwoordenVerwijderen