Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

maandag 5 maart 2012

AUTO KINDER CASSETTE







Een cassette voor in de auto met een heleboel leuke verhaaltjes, hoorspelletjes [!?], liedjes en andere fijne luisterdingen voor onderweg. De cassette bevat inderdaad enkele kleine hoorspelen en liedjes, maar wat zijn fijne luisterdingen? Die heb ik niet gehoord. Wat is de tijd dan toch veranderd, nu kinderen hun mp3 speler vanaf de achterbank aansluiten op de aux-ingang van de autoradio en zo hun tijd doden op een lange reis.


De verhaaltjes / hoorspelen hebben een enigszins ondeugende insteek zo nu en dan, zoals een soort vieze man, die bij een gezinnetje inbreekt en gesprekken opneemt op cassette, zonder dat ze het merken of kinderen, die een kinderdag instellen (naast moeder- en vaderdag), en daar vervolgens aardig misbruik van maken. Gesproken woord wordt afgewisseld met liedjes, die tekstueel aansluiten.
Over uitvoerenden wordt niets vermeld. Er zijn vele stemmen te horen. Soms klinken ze bekend, maar meestal weet ik er geen naam bij. De verteller (Joep) wordt bijna zeker vertolkt door Trudy Libosan, waardoor het een en ander een behoorlijk hoog Pippi Langkous gehalte krijgt. De liedjes zouden gezongen kunnen worden door De Schellebellen. Wie is de componist?
Volgens de inlay (en Joep bevestigt dit op de cassette) bestaat er ook nog een doe-boek. Wellicht kan dit boek meer licht werpen op de uitvoerenden.

De cassette is een uitgave van De Lage Landen BV uit Amsterdam onder het label Roset Cassette 001 JVT stereo. Jaar van verschijnen is 1976.

De volledige cassette is gedigitaliseerd en HIER te beluisteren.

18 opmerkingen:

  1. O wat fantastisch! Ik ben al jaren op zoek naar deze cassette en kom nu net op deze website terecht. Deze is bij ons vroeger grijs gedraaid in de auto op vakantie. En zowel ik als mijn broer en zus kennen de meeste verhaaltjes en liedjes nog uit ons hoofd.
    Weet iemand of de cassette nog ergens te verkrijgen is? Of is het mogelijk deze op te nemen?

    Vriendelijke groet,
    M. van Baaren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste M.,
    ik kocht de cassette in een kringloopwinkel, maar ik moet toegeven, dat de kans om een tweede exemplaar te vinden erg klein is. Stuur een mail naar hetverzameloord@gmail.com Misschien kunnen we iets afspreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heeft toevallig iemand zijn of haar cassette gedigitaliseerd? Ik zou echt superblij zijn als ik aan zo'n digitale versie kon komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou hier ook heeeeel graag een kopie van willen als dat mogelijk is,uiteraard tegen vergoeding.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wil ook heel graag en kopie van dit cassette. ik ben ook op zoek naar de video van Kinderen van Bolderburen met nederlandsgesproken die toen vertaald was door stichting timboektoe. als iemand hier een kopie van heeft laat mij a.u.b weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is er al een digitale versie gevonden want ook ik heb hele fijne herinneringen aan dit super bandje . Graag zou ik het mijn kinderen door willen geven. Hopelijk kan iemand mij verder helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb het bandje. Ik zal proberen het te digitaliseren, zodat het op een CD gebrand kan worden. Wie heeft het boek?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is het gelukt om te digitaliseren?
      Zou er zoooo graag een kopie van willen hebben ( uiteraard tegen betaling).

      Verwijderen
    2. Ow ik zou ook zo graag een kopie willen!
      Kan me de casette nog zo goed herinneren. Hannes en wammes die de touwen stelen, de knagende ijzerworm onder in de wagen. Please please please maak het digitaal!

      Verwijderen
  8. Ik lust geen hout ik lust alleen blik mjam mjam mjam,nou dan zoek je maar een ander kosthuis :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jaaaa de ijzerworm! fantastisch!
    "De volledige cassette is gedigitaliseerd en HIER te beluisteren", dit doet het bij mij niet....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Anoniem, ik weet niet waarom, maar de link werkte inderdaad niet. Ik heb hem gerepareerd en moet het nu goed doen. Je kunt ook rechtstreeks naar het artikel gaat door linksboven in het zoekveld 'revisited' te typen. Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat geweldig, bedankt voor het plaatsen!

    De juiste link is:
    http://verzameloord.blogspot.nl/2016/02/auto-kinder-cassette-revisited.html

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jaaaaa, geweldig! Hier ben ik ontzettend blij mee. Bedankt! Groetjes M.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha!!! Wat leuk! Hier hetzelfde verhaal. Ik ook al jaaaaren op zoek naar het bandje of digitale versie van Joep (en het doeboek). Nog regelmatig vliegt de tekst over tafel als iemand 'geknoeid' heeft met eten: "Marie-Louise!! D'r zit een soƩpsapje in je mondhoek!"
    Geniale teksten voor kinderen (die, als ik hier de rest van de reacties lees, dus je leven lang bijblijvenšŸ˜‰), met een knipoog naar volwassenen.
    Wij hebben het bandje destijds gekregen van iemand, en helaas kan ik dus ook niks over het doeboek zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. https://www.2dehands.be/boeken-strips/kinderboeken/6-jaar-en-ouder/doe-boek-van-auto-kindercassette-317479818.html

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh wat fantastisch! Altijd als kind onderweg geluisterd als we elk jaar naar Spanje reden met de auto. Achter elkaar blijven luisteren, tot waanzin afentoe van mijn ouders.šŸ¤£... nu ik het digitaal heb kan ik het eindelijk aan mijn kinderen laten luisteren die nu dezlfde leeftijd hebben als wij toen. Ontzettend bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen