Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

maandag 12 september 2011

SIO MONTAGE 112

Met deze doos (21x21cm) sio montage (set nr 112: kraan) komt er een deel van mijn jeugd terug in huis. Het is weliswaar niet deze doos, waar ik vroeger mee speelde, maar toch . . .


SIO staat voor Speelgoed Industrie Overijssel en is van 1938 tot 1979 (toen de fabriek afbrandde) gehuisvest geweest in Vroomshoop.
Toen er na de oorlog in Nederland nog geen Meccano te koop was, hebben de oprichters van sio (Rokus van Blokland (1926) en zijn vrouw Corry van Blokland-Mobach (1929)) een houten variant erop ontwikkeld. Dat werd sio montage.

9 opmerkingen:

  1. Ja hoor, jeugdsentiment. We bouwden er [speelgoed]auto's mee, maar ook vaak hijskranen, en dat komt misschien door de handleidingen, waar meestal een hijskraan in stond, heb ik het juist?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo mensen,
    Ik verzamel Sio en Sioliet, en volgens mij zijn de Bloklands niet de oprichters van SIO.
    Als architecten hebben ze wel voor Sio getekend.

    Groet,
    Albert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rokus van Blokland en Corry van Blokland Mobach hebben van 1950 tot ergens jaren '80 ontwerpen gemaakt voor Sio. Ze hebben Sio niet opgericht.
      Hun ontwerpen waren onder andere Sio montage, garages, poppenhuizen, houten treinen, auto's, mosaics en puzzels. Daarnaast ontwerpen ze in die tijd van huisstijl tot stand in de jaarlijkse SpeelgoedMesse in Neurenberg.

      Verwijderen
  3. Hallo ik ben op zoek naar bouwtekeningen van sio montage.
    Het maakt niet uit wat, alles is welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. op marktplaats worden regelmatig sio-boekjes te koop aan geboden. je kunt ook van mij kopietjes kopen

      Verwijderen
    2. Hallo,

      Ik wil graag wat kopietjes van je kopen, laat maar weten hoe ik met je in contact kan komen. Groeten

      Jean Pierre

      Verwijderen
  4. De Sio fabriek stond recht tegenover ons huis. Ik heb er vakantiewerk gedaan, mijn overburen werkten er. Ik heb nog foto's van de brandende Sio-fabriek.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De Sio fabriek stond recht tegenover ons huis. Ik heb er vakantiewerk gedaan, mijn overburen werkten er. Ik heb nog foto's van de brandende Sio-fabriek.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb een grote doos sio montage. Graag zou ik wat bouwtekeningen willen hebben. Wie kan me helpen?

    BeantwoordenVerwijderen