Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

zaterdag 23 juli 2011

JOHNNY HOES (1917-2011)

Vanavond is in Weert zanger, schrijver en producer Johnny Hoes overleden. Hij was ooit medewerker bij platenmaatschappij Philips, maar moet begin jaren 60 gedacht hebben 'wat ik bij hen kan, kan ik ook bij een platenmaatschappij van mezelf'. Dat heeft in 1964 geresulteerd in het label Telstar, genoemd naar de dan juist gelanceerde sateliet. Een van de eerste singels die hij van zichzelf uitgeeft wordt een nummer 10 hit: En van je hoempa (Telstar 1013), een eigen tekst op een origineel Duitse melodie.



Drie jaar later (na hits als Dat is 't einde en Ad en Keesie), scoort hij in 1967 een tophit (7de plaats) met Jelle zal wel zien (Telstar 1261), een geëngageerde tekst op melodie van Yellow Submarine van The Beatles.


De hoes heeft een andere tekening op de voor- en achterkant, maar vormt uitgevouwen één geheel.


De laatste hit die Johnny Hoes op eigen naam binnenhaalt stamt uit 1969: En we drinken tot we zinken (Telstar 1443). Het lied bereikt nummer 32 in de Top 40. Dit keer is het op melodie van Lilly the Pink, origineel uitgevoerd door The Scaffold.

Hij heeft natuurlijk ook vele hits geschreven voor artiesten als De Zangeres Zonder Naam, maar dat is een ander verhaal.


Johnny Hoes is 94 jaar geworden.

2 opmerkingen:

  1. ik zoek een kaft van johnny hoes de lp heet
    johnny hoes presenteert liedejs met n zakdoek
    liefst van de kaft voor en achterkant wie kan mij daar aan helpen
    als u hem heeft die akft wil u hem naar mij mailen aub mijn mail is r.kramer24@chello.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verzameloord-Gastheer24 juni 2012 om 21:02

      Hallo, r.kramer. Ik heb het even nagekeken, maar die titel heb ik er (nog) niet tussen zitten, tussen mijn LP's van Johnny Hoes. Mocht ik hem in de nabije toekomst tegenkomen, zal ik hem op HET Verzameloord publiceren. Houd het in de gaten.

      Verwijderen