Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

zondag 1 mei 2011

LOURDES IN NEDERLAND 2

De vorige keer dat ik een bericht plaatste over een Lourdesgrot in Nederland ging het over Katwijk. Nu de grot van Valkenburg. Of dit grotje van gips ook daadwerkelijk gemodelleerd is naar de grot in Valkenburg weet ik niet. Het lijkt wel erg veel op de gipsen grot uit mijn vorige Lourdesbericht. Ze zijn ook ongeveer even groot: 9 x 10 cm met een basis van 4cm diep. Niets bekend over jaar of herkomst.

De grot uit Valkenburg dateert uit 1926 en is de enige in Nederland die ook daadwerkelijk in een berg is uitgehouwen (de andere Nederlandse grotten zijn van beton of gemetseld). Ik zal niet verder uitwijden over Valkenburg. Voor de liefhebbers verwijs ik naar het Internet: hier, hier of Wikipe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten