Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

zondag 6 november 2011

EERSTE H. COMMUNIE 2

In februari van dit jaar plaatste ik een prent van de tekenaar Bep Reith met als onderwerp de Eerste Heilige Communie. Ik heb enkele tekeningen van de deze tekenaar, maar dacht er even niet aan om ze te plaatsen, tot ik deze week een mail kreeg (via hetverzameloord@gmail.com) van een nazaat van Reith. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik zeer vereerd was, dat zij mijn webstek had gevonden. Zij stuurde mij een prent van Reith (haar oudoom) die ik helaas al bleek te hebben. Dat was erg jammer! Tekeningen van Reith of boeken met zijn illustraties zie je erg weinig! Kortom, weer enthousiast gemaakt plaats ik hierbij mijn exemplaar.



Ik neem aan ook een 'diploma' of 'oorkonde' voor de Eerste Heilige Communie, hoewel dat nergens wordt vermeld. De persoon in kwestie belooft "trouw aan Christus mijn Koning". Ook onderschrijft hij/zij de uitspraken "O Maria, ik verkies U op een heel bijzondere wijze tot mijn Moeder tot mijn Patrones" en "Ik verzaak aan de Duivel, de vijand van God , van Jezus en van de Heilige Kerk". Heftige uitspraken. Ook is er nog te lezen: "Wie bidt wordt zalig. Men moet altijd bidden en nooit ophouden. Wie niet bidt gaat verloren". Extreme uitspraken uit de Katholieke kerk van de jaren '30. Niet alleen de teksten, ook de tekening is tekenend voor die tijd. Niemand minder dan Jezus zelf verricht de communie. Prachtig en sfeervol in beeld gebracht door in mijn opinie één van de beste tekenaars uit die tijd. Waar is zijn werk gebleven. Heeft iemand een tip?

De tekening is gesigneerd door B. Reith A.D. 1934 en gedrukt door R.K. Jongensweeshuis te Tilburg. Formaat is 29x23cm. Dit exemplaar is afgegeven op 7 april 1935. Hoelang ging zo'n tekening mee? Hoeveel heeft Reith er getekend? Ik heb er nog een. Die zal ik later nog publiceren.

1 opmerking:

  1. Ik heb zo een tekening zojuist op marktplaats gezet. Ik lees dat u ernaar op zoek bent.

    BeantwoordenVerwijderen