Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

vrijdag 26 november 2010

FRANKENSTEIN 45: STRIPPOCKET 2/12

Wat meteen opvalt aan deze tweede pocket (1978) in de reeks, is dat de figuur van het Monster tamelijk ruw is geschilderd. Daardoor wordt het niet eenvoudig een fotomatch te vinden. Daarom eerst maar de originele Italiaanse uitgave. Ook hier weer het typische verschil dat de oorsprong 'minder tekening' bevat. Maar goed, een matig schilderij blijft een matig schilderij.
Om toch tot een foto te komen, schat ik in dat het voorbeeld toch ligt bij Boris Karloff. Onderstaande foto komt minsinziens het dichtst in de buurt. Als ik (in de toekomst) een betere vind of als iemand een beter voorstel heeft, zal ik deze foto graag vervangen, want er moet haast een gelijker voorbeeld bestaan. Daar ben ik van overtuigd.


Het verhaal in deel 2 gaat precies daar verder waar 1 eindigde, bij het tot leven komen van het Monster. Ook hier is de figuur van Viktor von Frankenstein gebaseerd op de Amerikaanse akteur Clark Gable. Die staat ook op het schutblad (dat hierna voor alle even delen uit de reeks gelijk is), welke ik nu als voorbeeld wil behandelen.


Ik denk dat deze foto van Clark aardig als voorbeeld heeft gediend voor de dokter,


Het monster dat in de beugels rechtop staat is duidelijk geïnspireerd op onderstaande foto uit de 1964 Hammer film The Evil of Frankenstein, met onder andere Peter Cushing (vreemd trouwens dat ze hem niet hebben gebruikt als de dokter, of zou dat teveel voor de hand hebben gelegen?)



Volgende week de derde pocket uit deze serie, dus ik zou zeggen: Wordt vervolgd.

2 opmerkingen:

  1. Scène met vrouw: het monster tilt in de film het kind op en gooit het speels in het water. Je ziet hem ruggelings met het kind op de armen aan het water, maar mogelijk bestaat er ook een still [scenefoto] van, waar je het monster en het slachtoffer in het gezicht kijkt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verzameloord-Gastheer26 november 2010 om 11:49

    Hoi Alman, bij mijn weten bestaat een dergelijke foto niet. Het staat me bij dat het Monster in een of andere film een volwassen vrouw wegdraagt / ontvoert, maar ik heb die scene nog niet weten te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen