Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

zondag 20 februari 2011

PETER ALEXANDER (1926-2011)



Vandaag kwam mij ter ore dat op 11 februari j.l. de Oostenrijkse zanger en acteur Peter Alexander is overleden. Ik wil hier toch even bij stil staan op HET Verzameloord. Alexander begon zijn filmloopbaan weliswaar in 1948 als figurant, zijn eerste echte hoofdrol speelde hij in 1955 in de komedie Liebe Tanz und 1000 Schlager, naast Caterina Valente en Rudolph Platte. Deze film heeft mij aangezet tot het verzamelen van Duitse komedies en musicals pakweg uit de periode 1955-1975. Voor mij ligt de sterkste periode in Peter Alexanders carrière tussen 1955 en 1960. Daarna werd zijn acteren een maniertje. In 1976 scoort hij nog een hit met de Duitse versie van Pierre Kartners kleine café aan de haven Die kleine Kneipe. Peter Alexander was zeer succesvol. Hij verkocht meer dan 45 miljoen platen.

Bijgaand twee boeken, die ik in kast heb staan: Gestatten, Peter Alexander, zonder jaartal en hierboven Peter Alexander, uitgegeven door Burda Bild Band [1970]. Een tamellijk groot boek van 30x24cm. Beide boeken zijn biografieën en bevatten vooral zwartwit foto's. Later zal ik nog wel Polydor singles plaatsen.

Peter Alexander is 84 jaar geworden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten