Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

maandag 23 januari 2012

ACTIE LANGSPEELPLAAT


Een 10 inch langspeelplaat uit 1958 met een 'ingebouwde' prijsvraag, dat is de Actie langspeelplaat ten bate van de Prins Bernhard Stichting. De hoes vermeldt: "Actie Langspeelplaat brengt u voor één keer deze zeldzame sterrenparade en een kans op meer dan f 11.000,- aan prijzen", niet mis voor die tijd. De sterrenparade bestaat uit tegenwoordig nagenoeg vergeten artiesten als Max van Praag, Annie de Reuver, meisjeskoor Sweet Sixteen, duo De Meeuwen, Jan Corduwener, Jan Oradi en Jan de Cler. Deze laatste twee verzorgen het prijsvraagdeel.



Op kant twee staat een hoorspel naar aanleiding waarvan men op een bijgeleverd vragenformulier vragen moest beantwoorden.


Helaas heb ik dat formulier niet maar ik vond het op internet (in slechte kwaliteit, toch heb ik de vragen ervan geplaatst, onderaan dit bericht). Behalve de vragen geeft het formulier een korte uitleg en de leden van de jury: Zr.M.E. Arentshorst (Adj. Directrice van het Wilhelminagasthuis te Amsterdam), Wilh.J. Bladergroen (Lector in de kinderpsychologie aan de Rijksuniversiteit te Groningen), Han G. Hoekstra (auteur), Bas Roodnat (journalist) en Mevr. Haya van Someren-Dawner (huisvrouw). Onder toezicht van notaris N.M. Posch. Niet mis! Ik vraag me sterk af wat de achterliggende gedachte is geweest bij deze prijsvraag.


Op de binnenhoes wervende verhaaltjes over de prijzen met een afbeelding. Deze geven een prachtig tijdsbeeld met ook hierbij deels vergeten merken: Bramson's papierindustrie, Philips, Kohler, Burco, Beargrip, 't Molentje, Avaros en Erres.





De hoofdprijs was een auto, een Morris Minor "1000" ter waarde van f 5775,-!!



De plaat werd mede mogelijk gemaakt door "de spontane, daadwerkelijke steun van de fabrikanten, die hun produkten waarborgen door het LEEUWENZEGEL." Was dit een soort keurmerk?


Tot slot de vragenlijst. Excuses voor de slechte kwaliteit. Wie heeft hem beschikbaar op hogere resolutie?

6 opmerkingen:

  1. Achterliggende gedachte was het Prins Bernhard Fonds. Al de vriendinnen en onechte kinderen van deze overspelige 'vliegtuigmakelaar' moesten immers ook eten: http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A010687667%3Ampeg21%3Ap001%3Aa0009
    De inzendtermijn werd verlengd, de prijzenpot vergroot. En sindsdien...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn ouders hebben ook vaak meegedaan met dergelijke acties. Ooit een stofzuiger gewonnen en dat was heel wat in 1956!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb net de plaat met hoes gesigneerd door Annie en Max op marktplaats gezet, lijkt me een collector's item.

    Baboe 28-08-2012

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste heer,

    Toevallig deze plaat in bezit en in de hoes zit de originele vragenlijst. Ik wil hem wel scannen voor u.graag hoor ik van u hoe ik u kunt benaderen. groeten Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste heer,

    Ik heb de foto's naar u gemaild. Succes ermee! gr, Paul

    BeantwoordenVerwijderen