Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

vrijdag 8 januari 2010

SERGE GAINSBOURG VERZAMELING

Als ik ooit in mijn leven iets intensief heb gespaard, dan is dat Serge Gainsbourg geweest. Dat wil uiteraard zeggen, materiaal over hem: Ansichtkaarten, LP's en singels, boeken, T-shirts, poppen en wat al niet meer. Dat is begonnen in 1981, met de aankoop van de singel Je t'aime moi non plus uit 1969. Dat plaatje had ik ooit gehad, maar een keer uitgeleend en nooit teruggekregen. Zo gaat dat wel eens. Ik kocht dat ding op Koninginnedag in Amsterdam (in 1981 dus!) terug en tot mijn verbazing stond niet Jane B. op de B-zijde, maar 69 Année érotique. Een prachtig duet van het duo Birkin/Gainsbourg. Zoals de meeste Nederlanders wist ook ik in die tijd nog van niets. Ik had geen idee wat die man tot dat moment allemaal had gemaakt. De volgende dag spoedde ik mij naar de grootste tweedehands platenwinkel van Amsterdam en kocht er een verzamelaar van Gainsbourg met, naar later bleek, allemaal muziek uit 1963. In de zomervakantie die erop volgde ben ik in Frankrijk gaan neuzen. Platenbakken vol! Tot aan zijn dood (1991) heb ik zo'n beetje alles gekocht wat ik van hem tegenkwam. Heb een Nederlandse fanclub gehad, bezocht hem thuis en zag hem een keer live optreden.



En nu, bijna 20 jaar na zijn overlijden, hebben ze in Frankrijk een film over de man gemaakt. Ik hoop dan ook dat hij zal verschijnen met Nederlandse ondertitels.

1 opmerking:

  1. Marq van Broekhoven20 januari 2010 om 15:04

    Hoi Frank,
    Leuk blog, joh! Ik wist niet dat je zo fanatiek allerlei spullen in huis haalde (heb je daar plek voor?)... Gelukkig is Gainsbourg ook nog niet vergeten. Zijn L'Homme à Tête De Choux staat nog altijd in mijn top 10 (nou, vooruit: top 20 dan) ((of toch in ieder geval bij de beste 30))...

    BeantwoordenVerwijderen