Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

zaterdag 10 april 2010

BATMAN 4: SLEUTELHANGERS

Zoals eerder deze week al aangekondigd ben ik in mijn kollektie sleutelhangers gedoken en vond er enkele van Batman.




Deze eerste serie is een kwartet uitgegeven door Honig in 1966. De 4 verschillende hangers (Logo, Batman, Robin en Batmobiel) zijn allemaal uitgebracht in de kleuren wit, geel en groen. Dus feitelijk gezien telt deze serie 12 verschillende.














Naast de bekende 'rondjes' heeft Honig ook een eivorminge hanger weggegeven (bij tafelaroma). Maar dit zijn niet de enige sleuteldragers uit de jaren 60 die op de markt zijn gebracht. Er bestaan nog zeker 3 anderen.



De eerste is er een van blauw plastic, ongeschilderd en uit één stuk. Dat laatste geldt ook voor de tweede, maar die is beschilderd. Batman draagt dan ineens een rood pak in plaats van zijn gebruikelijke blauwe! Hoe kan dat zo zijn gebeurd? Vermoedelijk vanwege het feit dat de serie op de Nederlandse TV in zwartwit werd bekeken. Men wist niet welk kleur pak Batman droeg. Dat zien we ook bij de hanger hier-naast uit 1967. Rood met blauwe cape, terwijl de rode hierboven een zwarte cape draagt. Men deed maar wat. Deze laatste drie hangers zijn overigens 65 mm hoog en het merk waar ze bij hebben gezeten is mij onbekend.























De laatste Batman sleutelhanger die ik heb kunnen vinden is van veel later (vermoedelijk rond 1989) waneer de eerste film van regisseur Tim Burton uitkomt. De Batman in die film gaat kompleet in het zwart gekleed, precies zoals deze laatste hanger. Hoeveel er nadien nog zijn uitgegeven is mij volledig onbekend.

1 opmerking:

  1. Ik kwam net een groene Robin tegen uit 1966. Met die irritante sluiting.
    Dat is ook echt de enige die ik heb, maarja ik ben niet zo'n spaarder geweest en deze waren toch echt voor mijn tijd. Ik ben van 1971

    BeantwoordenVerwijderen