Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

zondag 7 maart 2010

JUMBORAMA


Ik vond dit weekend na jaren weer een spel van het merk Jumbo. Jumbo is de merknaam van de spellenfabriek van Hausemann & Hütte, die jarenlang in Amsterdam gevestigd waren aan de Kromboomsloot. Het bedrijf bestaat nog steeds, maar mijn interesse gaat uit naar de periode dat de spellen nog niet meertalig werden uitgegeven, ruwweg voor 1975. Ik heb al heel wat spellen, die in een later stadium ook op HET Verzameloord zullen verschijnen. Mijn nieuwste aanwinst heet Jumborama en werd geïntroduceerd in 1960.












I
n de Jumbo catalogus van 1960 wordt het spel voor het eerst genoemd. Het is bedoeld voor de allerkleinsten om boerderijtaferelen te maken door poppetjes en andere elementen in een ondergrond te prikken en zo steeds een andere voorstelling te maken.

Eerste vermelding in 1960









Catalogus 1961










Catalogus 1963













Het was kennelijk een succesvol product voor Jumbo, want in de catalogus van 1972 wordt het spel nog steeds vemeld.

Catalogus 1972




Vreemd dat ik het niet eerder ben tegen gekomen. Maar ja, beter laat dan nooit.

1 opmerking:

  1. Ik heb dit spel zojuist gevonden in een erfenis van mijn oom. :-)

    BeantwoordenVerwijderen