Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

vrijdag 5 maart 2010

SATANIK

In de jaren 60 had je het fenomeen van de fotoroman. Een soort stripverhaal, maar dan niet getekend. Het verhaal werd verteld met foto's. Die boekjes waren tot ver in de jaren 70 nog volop te koop, vooral in de romantische hoek van dokters en relaties. Veel van dat materiaal kwam uit Italië.

Ook voor volwassenen werd die markt geëksploiteerd en zo ontstond in Italië Killing, een serie fotoromans doorspekt met seks en geweld. Met name dat laatste was een sfeerbepalend element in de uitgaves. In het thuisland zijn 62 delen verschenen, in Nederland (slechts) 17, onder de naam Satanik, uitgegeven door 'De Vrijbuiter' in Tilburg.

Wie meer wil weten over deze fotoromanserie bezoeke deze site, waarop niet alleen alle Italiaanse omslagen te zien zijn, maar ook de Engelse, Franse, Turkse, Spaanse en Nederlandse.

2 opmerkingen:

  1. ik heb die in de tijd veel gekocht toen in een winkel in blankenbergen aan zee samen met nog een ander die noemde jennifer was ook een fotoroman maar zei was een soort van detective. maar dan vind je niet meer en als ik mij niet vergis is er ooit een film geweest over die strip met dat personage

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb die in de tijd veel gekocht toen in een winkel in blankenbergen aan zee samen met nog een ander die noemde jennifer was ook een fotoroman maar zei was een soort van detective. maar dan vind je niet meer en als ik mij niet vergis is er ooit een film geweest over die strip met dat personage

    BeantwoordenVerwijderen