Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

vrijdag 12 maart 2010

VIEWMASTER: RECLAMEFOLDER 1/3

Viewmaster is het bekende systeem om foto's in 3D te kunnen bekijken. Er is een aardige fansite over en natuurlijk biedt ook Wikipedia informatie over deze bekende schijfjes en de (meestal) rode viewer. Het merendeel van de uitgebrachte schijfjes ligt volgens mij op het terrein van het toerisme: landen en mooie steden. Interssant voor HET Verzameloord zijn de film en televisie gerelateerde schijfjes. Vooral die van Disney zijn prachtig. Maar goed. Ik vond enkele reclamefoldertjes van Viewmaster. Die ga ik de komende tijd plaatsen. Vandaag de eerste van een serie van drie. Het betreft een uitvouwbare folder uit de herfst van 1966. Uitgevouwen toont de 'voorkant' apparatuur om de schijfjes te kunnen bekijken De achterkant is een soort catalogus.

3 opmerkingen:

  1. Hallo....ik verzamel zelf ook geruime tijd Viewmaster reels en viewers. De mooiste viewers zijn toch ect de bakalieten (1e model F & 2e model E ).De beste (mooiste ) schijfjes zijn de eerste uit begin 40e jaren, tot 1970 toen Gaf Kodak verwisselde voor een veel goedkopere maar ook hele slechte fabrikant (fuji), deze schijfjes zijn nu hun kleur kwijt en zijn zoals op de afbeeldig rood geworden. De ALLERMOOISTE reels waren de singels gemaakt van 1939 t/m 1950..de serie tot 1969 heeft ook nog steeds een mooie kwaliteit hierna gaat het alleen maar achteruit niet alleen de fotos maar ook de reels zijn van zeer slechtte kwaliteit..door er tegen te tikken kan precies de datum worden bepaald. Ik heb zelf bijna 1500 verschillende reel packets tot 1970 en zou die graag willen delen...maar hoe. groeten Bert Hageman, Maarssen.....ook een echte verzamelaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bert,

      Ik zelf verzamel ook viewmaster spullen en ben er achter gekomen dat het niet makkelijk is met verzamelaars in contact te komen. Ik ben nog niet zo lang geleden begonnen met het verzamelen van verschillende modellen kijkers en filmpjes over landen en steden. Ik heb nu ongeveer 20 kijkers waarvan een aantal wel speciale of verzamelbare kijkers zijn. Mijn vezqmeling filmpjes is bij lange na niet zo uitgebreid als die van jou maar ik denk dat ik rond de 150 schijfjes heb. Mocht je het leuk vinden om verder te praten over de viewmaster stuur me dan een mail op nvdbali@hotmail.com

      Verwijderen
  2. Verzameloord-Gastheer11 augustus 2012 om 09:05

    Hoi Bert, heb je een van de zusterblogs van HET Verzameloord al bezocht met viewmasters: http://www.masterview3d.blogspot.nl/. Ik heb er helaas al lang niet meer aan gewerkt, maar heb me voorgenomen dat zo snel mogelijk weer op te pakken. Stuur mij even een mail(hetverzameloord@gmail.com)
    , dan kunnen we wellicht iets bedenken om het materiaal te delen.

    BeantwoordenVerwijderen