Hallo verzamelaars in Nederland en de rest van de wereld. Op deze site zijn we leuke en vreemde verzamelobjekten aan het presenteren. Onder deze voorwerpen kun je dingen verwachten van Serge Gainsbourg, Michaelis, Elf Provincien, ronde puzzels, Simplex, Tom-Tas, Kolibri en Pinkwin. Maar ook voorwerpen uit Lourdes, De Fabeltjeskrant, Rick de Kikker, Man from U.N.C.L.E en zelfs enige erotiek. Ja ja, een veelzijdige verzameling is de essentie van HET Verzameloord.

zaterdag 6 februari 2016

VERJAARDAG: FRANÇOIS TRUFFAUT

Elke dag zijn er vele mensen jarig. Iedere dag worden talloze mensen een jaartje ouder. Allemaal van Harte Gefeliciteerd.
Onder hen ook enkele beroemd- en/of bekendheden. De mij meest aansprekende zal ik dagelijks vermelden op HET Verzameloord. Vandaag zou ik hebben kunnen kiezen voor Ger Smit (1933-2012)Patrick MacNee (1922-2015)Ronald Reagan (1911-2004), Zsa Zsa Gabor (1917), Dave Berry (1941), Bob Marley (1945-1981) of Axl Rose (1962), maar de keuze is gevallen op
FRANÇOIS TRUFFAUT
François Truffaut (1932-1984) is één van mijn meest gewaarde filmregisseurs aller tijden. Ik kan me niet herinneren ooit een slechte film van hem te hebben gezien. Het zijn geen kaskrakers geweest (althans niet in Nederland), maar dat maakt de kwaliteit er niet minder om. Wellicht integendeel.
Hij heeft slechts 21 films op zijn naam staan, waarvan ik er toch enkele wil vermelden: Jules et Jim (1962), La peau douce (1964, met o.a. Françoise Dorleac), Fahrenheit 451 (1966, met o.a. Julie Christie) en La nuit américaine (1973, met o.a. Jacqueline Bisset en Truffaut zelf). Deze film geeft een kijkje in de keuken van zijn filmwereld. Samen met de muziek van Georges Delerue geeft me dit koude rillingen. Kijk en geniet.
\Als hij niet al in 1984 was overleden, zou hij vandaag 84 jaar zijn geworden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten